dinsdag 12 februari 2013

Woensdag 6 februari 2013: Gondar – Simien mountains


We do everything  to comfort you, jahaaaaa, had ik al gestoefd over de lodge?  Ben benieuwd naar de service thuis, zou ik dat onze jongens ook kunnen aanleren?

Het is tijd om de vliegticketten van Gondar naar Addis te bevestigen. De mensen van Ethiopian airlines in het kantoortje in Gondar kunnen zich perfect uitdrukken in het Engels. How much luggage can we take with us on the plane? Awel valiezen van 20 kg. Om het even hoeveel valiezen per persoon als ze maar niet meer dan 20 kg wegen. Eueueu? Best dat we dit een beetje verdacht vonden en aan onze driver de Amhaarse versie gevraagd hebben. Vertaling: 20 kg PER PERSOON! O Ramp, en we moeten nog gaan shoppen. Dat wordt shoppen per kilo. De truk bestaat erin te schatten hoeveel pakken suiker je valies weegt, en het mag niet meer dan 20 zijn, aja, makkie.

Laat je ook niet vangen aan het uur dat op de vliegticketten vermeld wordt. Er staat dat het vliegtuig opstijgt om 13 u 15, maar eigenlijk bedoelen ze dat ze meestal al om 12 u 45 vertrekken. In de Engelse versie moet je om 11 u in de luchthaven zijn, in de Amhaarse versie is dat zeker tegen 10 u 40, duidelijk toch? Niet?

Een dag om echt de toerist uit te hangen, op naar de Simien Mountains, niet naar het national park maar wel naar de Kossoye Lodge met een letterlijk adembenemend uitzicht. De hoogte hé. En zo schoon. De diepte zuigt wel, daar moest ik efkes aan wennen. En de zon is verraderlijk. Dat hebben we achteraf gevoeld. Een paar dapperen doen een wandeling, ik ben niet dapper, wel een genieter. En ik heb genoten, dat is zeker.

En om de dag af te sluiten gaan eten bij The Four Sisters. Al ooit eens de volledige staff van een restarurant, inclusief kok, zien staan dansen met de gasten? Ik wel…

2 opmerkingen: