donderdag 31 januari 2013

Donderdag 31 januari 2013: Addis Abeba


Gaten in een dossier opvullen dus…. Je denkt dat je gewoon naar 1 plaats gaat en dus niet veel te doen zult hebben en dat er tijd zal zijn om te shoppen… nope… het werd een dag van weg en weer rijden tussen 2 ziekenhuizen en een weeshuis. Maar het goede nieuws is dat de gaten meer en meer gevuld worden. Nog slechts 17 dagen te gaan…. Vermoeiend is het wel, je moet checken, herchecken, kritisch blijven…. De verhalen die je voorgeschoteld krijgt moet je met de nodige kritische zin blijven bekijken langs alle kanten. Zo zou het grootste ziekenhuis hier in de stad zijn files na 2 jaar verbranden…. Sorry, I don’t buy that… en inderdaad…. En ander fraais. Soms worden gewoon verhalen verzonnen omdat ze geen goesting hebben om verder te zoeken, of omdat ze niet willen toegeven dat ze zelf niet verder geraken en tegen een muur oplopen of omdat ze hun eigen stommiteiten willen toedekken. Aan u de keuze. Gelukkig zijn er ook mensen die echt begaan zijn met onze dochter en die zich willen inzetten. Sommigen worden echt kwaad als ze die verhaaltjesvertellers bezig horen. Sommigen moeten het buiten de lijntjes kleuren van hun voorgangers noodgedwongen toedekken.  Anderen hebben de macht om het één en ander in gang te zetten en de onwillige officials eens schop onder hun gat te geven. Er beweegt dus wel wat.  En dus moet je rondrijden van ziekenhuis 1 naar ziekenhuis 2 naar weeshuis naar ziekenhuis 2 om te eindigen in ziekenhuis 1…. En dat telkens door het totaal dichtgeslibde Addis.

Rookgordijnen, daar zijn ze hier goed in. Ook onbedoelde hoor. Eer je door hebt dat Tikur Anbessa en Black Lion hetzelfde ziekenhuis is. Of Bishuftu en Debre Zeyt dezelfde stad…. Jaaa die taal, niet simpel. Ikzelf begin nu en dan ook wel een beetje te flippen zo was gisteren ‘my water up’, zoals in ‘mijn fles water is leeg’, of zoals we het in West- Vlaanderen zouden zeggen ‘mien woater is up’ . Moet voor de Ethiopiërs die ons begeleiden ook niet gemakkelijk zijn.

Ziekenhuizen zijn trouwens niet mijn favoriete plaatsen. Niet in België en zeker niet in Ethiopië. Aangezien ik niet mee naar binnen ga, opnieuw, ken jezelf, drummen tussen mensen die staan te wachten tot ze een afspraak kunnen versieren bij één of andere dokter is ECHT niet voor mij, heb ik veel tijd om vanuit het busje de parking te observeren…. Manmanman we zijn toch wel verwend hoor in ons Belgenlandje. Wij bezochten enkel staatsziekenhuizen. Jaaaa, de dokter komt, ongeveer nu, misschien, als hij hier geraakt, als hij niet gaan lunchen is, als hij niet vastzit in het verkeer….  Mensen met geld gaan naar een privé-ziekenhuis, ze weten waarom.

Het dichtgeslibde Addis dus…. Vandaag realiseerde ik  me dat er nog een regel is: hoffelijkheid. Neen, niet hoffelijkheid zoals in ‘ik laat iedereen voor’.  Iedereen is constant aan het toeteren. Niet het luide, agressieve getoeter dat je bij ons hoort. Neen, een vriendelijk toeterke, zoals in ‘pas op overstekend geitje (of is het een schaap, ik weet het nog altijd niet, ik vermoed dat het een tussenras is), of anders gaat mijn busje jou verpletteren’ of ‘pas op stiertje, als je nu verder loopt gaan jouw grote scherpe horens gaten boren in het busje, dus blijf daar eventjes staan tot we gepasseerd zijn’ of ‘pas op spelende kindertjes, busje komt eraan’…. Soms loopt het natuurlijk uit de hand en dan volgt er wat luider en nadrukkelijker getoeter, soms staat iedereen gewoon vast midden op een kruispunt voor een half uur of zo, en dan wordt er anders getoeterd, dat is waar, tot er een politieagent op een busje springt en begint te dirigeren, maar dikwijls lukt het met dat kleine toeterke. Nog iets wat dus meer gebruikt wordt dan bij ons, de volle capaciteit van de toeter.  Maar de chauffeurs praten ook gewoon met elkaar ‘zeg, ik moet die straat in, zou je niet een beetje meer vooruit kunnen rijden, dan kan ik passeren’ ‘A, OK, ik had het niet gezien’, handig toch die open raampjes door gebrek aan airco in de auto’s. Ze communiceren ook met handgebaren. Maar die heb ik nog niet kunnen ontcijferen, Amhaars hé…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten